S'istoria

 


Speaker Gabriela Ledda

Unu de sos prus mannos filosofos franzesos J. J. Rousseau, in su Discursu supra s'orizine de s'ineguaglianzia in mesu 'e sos omines, affirmat chi sa propiedade no esistit puite ca cando naschimus donzunu tenet cantu a sos atteros: nudda. E duncas tottus semus meres de tottu. Su primu chi at tentu s'idea de serrare unu terrinu cun d'unu muru o cun attera cosa est istadu su fundadore de sa civiltade moderna.

Gosi podimus narrer chi in Sardinna sa civiltade moderna naschit cando, in su 1820, sos Piemontesos an fattu s'Edittu de sas cresuras. S'idea no fit orizinale. Giai in sa Gran Bretagna, in su 1660, ažan fattu una leze (Enclotures Acts) chi permittiat a sa zente chi cheriat traballare sa terra de si la cunzare e gosi si faghžan meres de unu possessu e si lu podian traballare comente cherian.

In Inghilterra, cun custa leze, est naschida sa rivoluzione industriale e a pagu a pagu tottu su continente europeu at cumenzadu a cambiare sas tennicas e sos modos de produer.

In s'isula nostra amus biviu male custa leze, intantu ca sos meres chi bi fin giai si sun arricchidos prus de innantis e in prus ca sos poveros de donzi bidda, chi finas a tando ažan sa possibilidade de pascher su bestiamen e de chircare sa linna in cussas terras, si sun agattados chene medios pro biver.

Sos sartos de donzi bidda an cambiadu de aspettu cun muros de pedra a sicu o cun filares de ficumorisca o cun canales, sinzales pro narrer: custa dae como in susu est cosa mia.

S'istoria chi istudiamus in s'iscola italiana no allegat mai de tottu su chi amus coladu in s'isula nostra pro custa leze, ma in sa memoria de sa zente abarrat semper bia una battorina de su poeta de Macumele Merzioro Murenu. Su poeta, intendende sos sonos de sa zente chi cunzažat sas terras de bidda sua, ažat cantadu:

Tancas serradas a muru

fattas a s'afferra afferra

e si su chelu fit terra

l'ažan serradu puru.


S'economia de su Campidanu, basada in s'agricoltura de su laore e de binzas, de su pastoržu de berveches e de bacas e porcos, ažat giai unu sistema collaudadu in seculos de istoria. Tottu sa comunidade ažat sa propiedade de sas cussorzas e custa si podiat narrer giai una forma de comunismu.

Podet esser chi cussa organizzazione comunitaria benneret dae su tempus de sa civiltade de sos nuraghes.

S'organizzazione soziale, de sas biddas accurzu a Casteddu, manteniat sas formas connotas in s'epoca de Marianu Quartu e de Eleonora d'Arborea. Sa divisione in classes, in base a una gerarchia, si istrutturat in Campidanu a epoca de sos Catalanos chi battin in s'isula su feudalesimu comente cunzettu de propiedade.

Mancan documentos pro poder allegare de comente su populu sardu at biviu su cambiamentu de s'istruttura soziale a partire da-e su 1326. S'istoria, cando allegat de nois sardos, allegat de sos fattos de sos mannos e non de comente biviat tottu sa zente. Pro connoscher sa reazione, de su populu de Campidanu, a sos cambiamentos economicos e soziales, devimus arribare a Ciccheddu Olata de Quartucciu (1763-1833) chi in su 1787 ažat cantadu:

 

Sterržna

Torrŗda

A   Arremundu Corona

      E'         B'

B   su majori capu

Si bivžasta scapu

C   est personi capaci

     D'      C'     A'

D   ma tui d'odiŗsta

portŗsta faci bona.

E   ca mali ddi bolžasta


No ischimus cale effettu an produždu sas cantŗdas de Olata in mesu de sa zente chi l'ascurtažat. In atteros logos pro cantŗdas comente a custa an fattu rivoluziones, ca su poeta, narat Rousseau devet ispingher sa zente a bogare a pizu sa dignidade de omine. Ma in logu nostru sa cantŗda est solu folklore.